Porod je eden najsrečnejših trenutkov v življenju, vendar zaradi hitrega prilagajanja na starševstvo, toka hormonov in utrujenosti lahko zapadete tudi v potrtost ali depresijo.

 Ne skrbite, ti občutki – znani kot poporodna otožnost – so zelo pogosti. Pojavijo se v prvem tednu po porodu. S podporo partnerja in družine ter počivanjem običajno po nekaj dneh izginejo.

A včasih – pri približno eni izmed desetih žensk – se pojavi vrsta depresije, imenovana poporodna depresija. Začne se nekaj tednov po porodu in lahko je potrebna zdravniška pomoč.

Ali imate poporodno otožnost?

Približno polovica novopečenih mater doživlja kratkotrajno obliko depresije, imenovano poporodna otožnost. Ti občutki se včasih nenadno pojavijo na dan, ko začne nastajati mleko, v nekaj dneh po porodu.

Vzroke zanje pripisujejo mešanici hormonskih sprememb in telesne izčrpanosti zaradi poroda ter 24-urne skrbi za otroka.

 Njeni simptomi so:

  • Jokavost: jokanje brez očitnega vzroka.
  • Tesnoba: morda ste zaskrbljeni zaradi otrokovega zdravja, ritma hranjenja ali spanja ali pa ste samo potrti zaradi odgovornosti, ki jih prinaša starševstvo.
  • Utrujenost in izčrpanost: nimate energije in preobremenjeni ste že z osnovnimi opravili.
  • Razdražljivost: osornost do partnerja ali drugih družinskih članov.

 Ali poporodno otožnost lahko preprečimo?

 Glede hormonskih sprememb sicer ne morete storiti veliko, a prebiranje informacij o njih vam lahko pomaga pri razumevanju, zakaj ste otožni.

Skušajte čim več počivati in se ne naprezajte. Jejte pravilno in tako preprečite utrujenost. Morda vam bo koristil klepet s prijateljicami, ki so že prestale poporodno otožnost; te vam bodo povedale, kaj lahko pričakujete.

Preživeti poporodno otožnost

Strokovnjaki pravijo, da gre le za obdobje prilagajanja, ki hitro mine. Naj vas pokonci drži misel, da se enako počutijo tudi številne druge matere – torej niste nič posebnega.

Najbolje je, da čim več počivate – seveda morate skrbeti za otroka, a zavrnite obiskovalce ter sprejmite ponudbe za pomoč pri kuhanju, nakupovanju in pri pranju perila.

Zaupajte se bližnjim, za katere veste, da vam bodo v oporo in da vas zaradi vaših občutkov ne bodo obsojali. Pogovor lahko res pomaga, prav tako pa tudi, če se razjokate na njihovih ramenih.

Čez dan zadremajte, ko otrok spi, in se napolnite z energijo. Pazite na zdravo prehrano in redne obroke.

 Kako prepoznati poporodno depresijo

 Če simptomi še vztrajajo ali se začnejo od dva do osem tednov po porodu, morda trpite za poporodno depresijo.

Njeni simptomi so:

  • Občutek potrtosti, brezupa, preobremenjenosti, nesreče ali žalosti brez očitnega vzroka.
  •  Izguba energije: opraviti ne morete niti osnovnih gospodinjskih opravil in še obleči se ne morete.
  • Tesnoba: zaskrbljeni ste zaradi otrokovega ali celo lastnega zdravja.
  • Nemir, zmanjšana zmožnost koncentracije.
  • Skrbi vas, da boste poškodovali otroka ali sebe.
  • Težave s spanjem: morda slabo spite, se zgodaj ali pogosto zbujate.

 Kaj storiti, če imate poporodno depresijo

 Pojdite k zdravniku; ta vam bo priporočil najprimernejše zdravljenje – svetovanje, kognitivno vedenjsko terapijo (pogovorno terapijo, pri kateri vas pri reševanju težav spodbujajo k pozitivnemu razmišljanju) in/ali zdravljenje z zdravili.

Poiščite pomoč in oporo pri družini ali prijateljih, zaupajte nekomu, ki vam bo v oporo. V nočno hranjenje vključite partnerja, redno se prehranjujte, čim več počivajte in verjemite, da se bo stanje izboljšalo.

Hodite ven, potrudite se ter v bližini poiščite skupine za matere in otroke, v katerih boste deležni podpore in prijateljstva.

 ZGODBA NEKE MAME:

Tri dni po porodu sem postala jokava in osorna do moža. Mislim, da je šlo za pomanjkanje spanja, izčrpanost po porodu in norenje hormonov, ko je začelo nastajati mleko. Povedala sem patronažni sestri in pojasnila mi je, da je to poporodna otožnost; naročila mi je, da naj čim več počivam, in dejala, da bo v nekaj dneh minilo. Imela je prav, po štirih dneh se mi je razpoloženje začelo izboljševati.