Vaše telo je prestalo marsikaj – porod, koktajl hormonskih sprememb in izjemno pomanjkanje spanja, zato ni nič čudnega, da ste popolnoma izčrpani.

Kako občutimo izčrpanost

Nekatere ženske pravijo, da je ta izjemna izčrpanost takšna, kot bi jih povozil avtobus ali kot bi pretekle maraton. To je vrsta utrujenosti, kot je še nikoli niste poznali: mišice so težke in boleče, možgani so zamegljeni in vse se zdi neverjetno naporno.

Če se trenutno počutite tako, vedite, da je to popolnoma normalno in da se boste postopoma prilagodili. Prav tako vedite, da morate skrbeti tudi zase, zato si stvari ne jemljite k srcu.

Deset nasvetov za spopadanje z izčrpanostjo

Tukaj je nekaj napotkov, ki vam bodo v pomoč pri prebijanju skozi to izčrpavajoče obdobje.

  • Naj vas partner razbremeni: Da, tudi njegov otrok je. Otroka naj zvečer nahrani (če dojite, si iztisnite mleko, partner pa naj otroka nahrani po steklenički), previje, napolni hladilnik in pripravi večerjo – naj ne bo vse breme na vaših ramenih.
  • Bodite sebični: Morda se vam zdi, da stalno nekaj pripravljate za neskončne vrste obiskovalcev ali pospravljate za njimi. Prvih nekaj tednov obiske omejite.
  • Zadremajte: Naj vam ne bo nerodno iti nazaj v posteljo še pred kosilom, če ste bili pokonci polovico noči. Enako velja tudi za popoldanski dremež ali zgodnji odhod v posteljo, da se odpočijete pred nočnim hranjenjem. Naj vam ne bo nerodno iti nazaj v posteljo še pred kosilom, če ste bili pokonci polovico noči. Enako velja tudi za popoldanski dremež ali zgodnji odhod v posteljo, da se odpočijete pred nočnim hranjenjem.
  • Sprostite se: Vzemite si 30 minut zase – pa če se boste le okopali, si nalakirali nohte, ogledali TV-oddajo ali prebrali časopis.
  • Telovadite: Poživi vas lahko že nekaj hitrih vaj – celo hitra hoja okrog bloka z vozičkom. Med telovadbo telo sprošča endorfine, hormone 'dobrega počutja', ki izboljšujejo razpoloženje. Preverite sami.
  • Dobro se prehranjujte: Ne izpuščajte obrokov in bodite hidrirani – telo potrebuje tekočino in energijo za naporne zahteve materinstva. Uravnotežena prehrana z veliko svežega sadja in zelenjave je zelo pomembna, zlasti če dojite. Uživajte tudi kompleksne ogljikove hidrate, vključno s polnozrnatim kruhom in testeninami, iz katerih se energija sprošča počasi, in se izogibajte sladkim prigrizkom, ki samo povzročijo dvig krvnega sladkorja.
  • Ne pijte alkohola: Morda mislite, da vas bo kozarec vina zvečer sprostil, a težava je, da bo pozneje vplival na kakovost spanja, naslednji dan pa boste bolj utrujeni.
  • Omejite uživanje kofeina: Če spijete šest ali več skodelic kave ali pravega čaja ali drugih pijač ali hrane, ki vsebujejo kofein, lahko to vpliva na spanje.
  • Vpokličite pomožne čete: Naj vam družinski člani in prijatelji skuhajo, zlikajo, varujejo otroka ali počistijo stanovanje.
  • Ne pretiravajte: Ne bodite preveč ambiciozni s svojimi seznami vsakodnevnih nalog. Tako se boste samo obremenjevali, če ne boste uspeli narediti več od tega, da se oblečete in pripravite sendvič. Če ne morete v trgovino, naročite po spletu – bodite prijazni do sebe.

Kadar ima izčrpanost drug izvor

Včasih se zgodi, da izčrpanost traja še mesece in postane res onesposabljajoča. Takrat obiščite zdravnika, saj gre mogoče za zdravstveno težavo.

Pogosti vzroki so lahko naslednji:

  • Slabokrvnost zaradi pomanjkanja železa: Če nimate dovolj železa, vaše telo ne more izdelovati dovolj hemoglobina, beljakovine v rdečih krvničkah, ki prenaša kisik po telesu. Znaki slabokrvnosti so sledeči: utrujenost, slabost, bledica. Prosite zdravnika, da opravi krvno preiskavo. Če vam železa res primanjkuje, vam bo predpisal zdravilo.
  • Zmanjšano delovanje ščitnice: utrujenost je tudi eden od simptomov zmanjšanja delovanja ščitnice, kar pomeni, da vaša ščitnica ne proizvaja dovolj ščitničnih hormonov, ki so potrebni za običajno presnovo v telesu. Prosite zdravnika, da preveri vaše ščitnične hormone. Če je delovanje vaše ščitnice moteno vam bo predpisal primerno zdravilo.
  • Depresija/anksioznost: Občutek izčrpanosti je lahko simptom depresije ali anksioznosti, zato to omenite zdravniku. Mogoče boste potrebovali svetovanje in terapijo.

Zgodba neke mame

Prvih osem tednov po porodu sem se počutila popolnoma izčrpano. Celotno telo me je bolelo, bila sem razdražljiva v odnosu do partnerja in hrepenela sem po spanju. Pomanjkanje spanja me je močno prizadelo. Sanjarila sem o hotelu in osem urnem spancu v temni sobi. Pomagalo mi je, da sem sprejela pomoč družinskih članov in prijateljev ter da sem dremala. Ob sobotah zjutraj, ko je bil partner doma, sem šla teč.