Poporodna utrujenost je eden največjih izzivov materinstva. Čeprav gre za normalen pojav, vas bo vseeno presenetila. Izčrpanost je onesposabljajoča in v kombinaciji z nalogami novopečene matere lahko zamaje vaš občutek samodojemanja. Morda se boste počutili ranljivo, razdražljivo, občasno jokavo in brezupno.

Kot pravi ena izmed novopečenih mamic:

Zdi se kot kruta šala, da se vaše telo po prihodu majhnega čudeža telesno izklopi. Zakaj na primer ne bi proizvajali nekaj dodatnega adrenalina, ki bi nam pomagal prestati prvih šest mesecev?

- Cyndi, mamica osemtedenskega otroka

Ljudje pogosto pozabljajo, kakšen podvig v telesnem, psihološkem in v čustvenem smislu je dobiti otroka. V prvih dneh je porodni kanal boleč in še vedno krvavite. Če ste med rojevanjem doživeli raztrganine ali ste imeli epiziotomijo, vas bo med celjenjem šivov bolelo in srbelo. Če ste imeli carski rez, to kot vsak invaziven kirurški poseg omeji mobilnost.
Ko začne nastajati mleko, občutite nelagodje ali pa imate težave pri učenju nove rutine hranjenja.

Močno ste tudi zaskrbljeni, da boste kar najboljša mati: pomirite se – dobra mati ste, mati, ki ve zdaj in bo tudi pozneje, kaj je najbolje za otroka. Morda spite samo v kratkih obrokih in se ne morete odpočiti. Hkrati z vsem tem še spoznavate otroka in zdi se vam, da morate ugoditi vsaki njegovi potrebi.

Ti vidiki materinstva jemljejo energijo; navajamo jih z namenom, da bi vas pomirili, da obstajajo resnični razlogi za vašo neznosno utrujenost in da prekinemo zakleti molk o dejanskem poteku zgodnjih tednov starševstva.

Vedite, da bo prišel čas, ko bo utrujenost izginila. Večina mater se v nekem trenutku počuti tako kot vi, zato si ničesar ne očitajte. Utrujenost ni znak šibkosti ali vaše nezmožnosti biti mati. V tem naravno izčrpavajočem obdobju zgodnjega materinstva vam gre dobro.

Mislim, da je prvi mesec najhujši. V drugem in tretjem mesecu je že nekoliko manj hudo. Po četrtem mesecu pa je, vsaj pri meni, postalo lažje.

- Petra, mamica šestmesečnega otroka

Težko je, če vaša služba traja 24 ur dnevno, zato zna biti neznosno, ko vam drugi rečejo, da počivajte, ko otrok spi. A počitek je pomemben. Kako se torej prebiti skozi to obdobje?

  • Sebi in drugim priznajte, da ste utrujeni. Ne drugim ne sebi ne skušajte zanikati občutka obupanosti, ki ga lahko sproži pomanjkanje spanja. Ljubezen do otroka ne pomeni, da se morate pretvarjati, da je vsak trenutek krasen.
  •  Prosite za pomoč. Biti dobra mati ne pomeni biti popoln. Dobri prijatelji in družinski člani bi vam bili radi v oporo, a ne vedo natančno, kako, zato jim povejte, in to zelo konkretno. To je čas, da jim rečete: »Mi lahko pomagaš obesiti perilo?«
  • Dobro se prehranjujte in jemljite prenatalne multivitaminske proizvode, ki so namenjeni tudi obdobju dojenja, kar vas bo napolnilo z energijo. V prvih tednih prosite prijatelje in družinske člane, naj vam prinesejo skuhano hrano v večjih obrokih, ki jih lahko razdelite in zamrznete.
  • Skušajte počivati, ko otrok spi.To počnite čim pogosteje. S kratkimi predahi si boste zmanjšali odtok energije. Ne gre za to, da se prepuščate užitkom ali da ste brezbrižni. Potrebujete počitek, da telesno okrevate in se spoprimete z novimi nalogami.

Včasih je lahko navidezna poporodna utrujenost tudi kaj drugega. Če utrujenost ne popusti in ni nobenega izboljšanja, gre morda za poporodno depresijo, hormonsko neravnovesje, na primer hipotiroidizem, ali pomanjkanje mineralov, kot je železo. Sami se najbolje poznate in vedeli boste, ko je nekaj narobe, zato se pogovorite s patronažno sestro ali z zdravnikom.